Saturday, July 10, 2010

seorang tua di kaki gunung


tajuk kat atas tu aku tulis sebab aku teringatkan novel yang berjaya membuatkan aku merasai betapa peritnya mempertahankan pendirian ,tambahan lagi dengan usia yang dah lanjut.kisah yang bermula dengan kehidupan tukya dan isteri yang hidup di kaki gunung dengan usia yang dah lanjut membuatkan hati ini merasai kesusahannya,sedih tol..memang rugi korang tak baca(bagi yang suka sastera la).aku baca novel ni masa aku tingkatan 4...masa tu aku mmg gila novel la..tak kisah apa orang nak kata tapi aku suka...apa citer novel ni?

Yang aku ingat aku citer kan la...citernya bermula dengan kehidupan tukya dan isteri nya,tukya ni ada anak,Fikri...Fikri ni penah cuba nak bawak tukya ni tinggal dengannya,tapi tukya taknak..lagipun Fikri dah ada family,dia ada sorang anak(cucu tukya la).satu hari si Fikri ni balik...jeng jeng jeng(background muzik)Gembira la si tukya ngan opahnya sebab Fikri bawak cucu diorang skali,jadi tukya ni pun banyak la bawak cucu dia ni berjalan dalam hutan..al maklum la,org kampung..dia ajar cucu dia macam macam perkara.bila sampai si Fikri ni nak balik tukya berat hati nak lepaskan cucu dia yang sorang tu.time ni yang aku benci sbb si fikri bertelagah ngn tukya...


"Kalau rumah buruk ni menjadi alasan kau,Fikri,menjadi ejekan anak anak kau,tak apalah.Aku rela kau tak pulang pun"


Kenapa si fikri tak faham isi hati ayahnya???Bila si Fikri balik ke bandar si Tukya tetap menjalani rutin dia seperti biasa.suatu hari tukya ni masuk ke hutan...di ternampak sepohon cengal yang besar,dari situ dia berfikir untuk membina sebuah rumah dengan pokok cengal tu.setelah lama dia berfikir,org tua tu nekad untuk menumbang kan pokok tu...bila tiba hari yang dijangkakan orang tua tu pun pergi la ke hutan dan mencari pokok tu,lalu di tebangnya pokok cengal tu...tapi aku lupa berapa hari dia tebang la..sampai la ke hari yang terakhir dia berjaya menumbangkan cengal yang besar tu tapi sayang seribu kali sayang takdir tak menyebelahi tukya dia dihempap batang cengal...(part ni tetiba ada air kuar dari mata,hujan ke?)walaupn isteri tukya dah kehilangan tukya namun orang tua tu tetap setia dipondok di kaki gunung..


sedih citernya,yang pasti novel ni mmg berjaya membawa aku kedalam ceritanya..cara penyampaiannya cukup berkesan,tapi skang aku dah tak jumpa dah novel tu..aku teringin nak baca lagi..citer ni banyak menceritakan tentang pendirian tukya untuk mempertahankan rumahnya.disamping tu juga ada terselit sedikit hubungan diantara ayah dan anak,suasana yang bnyak berlaku didalam hutan membuatkan aku terasa seperti berada didalamnya.apa pun tahniah pada pengarang novel ni .semoga aku akan menghargai nilai pengorbanan seorang ayah dan semoga aku melalui kehidupan ini dengan keyakinan dan ketabahan seperti tukya.(korang pun sama la)

No comments:

Post a Comment